Information till Boende

På denna sida hittar du svar på de vanligaste frågorna som vi får av våra boende.dekorationwebb

Hur fungerar städningen av gemensamma tvättstugor?

BOKNINGSREGLER

I de flesta hus har du möjlighet att boka totalt 2 tvättpass på sju dagar.

Tvättiden är normalt 3 timmar långt.

Påbörjas inte tvättider inom 30 minuter kan tiden bokas och nyttjas av annan hyresgäst.

För de som har möjlighet för digital bokning hittar ni länk till dessa här: Boka Tvättstuga

TRIVSEL

Att städa och hålla fint i tvättstugan är allas ansvar. Du ska alltså lämna tvättstugan så som du själv önskar hitta den. Städa efter dig, stäng fönster och släck lamporna med mera. Man får inte röka eller ha med sig husdjur i tvättstugan.

Var rädd om maskinerna så att de håller och fungerar även för nästa hyresgäst. Det finns tvättpåsar att använda när du tvättar bygel-bh. Dessa är något du själv får införskaffa. Färga eller blek inte kläderna i tvättmaskinerna. Nästa hyresgäst vill troligtvis inte ha annan färg på sina kläder än dövad det redan är. Tänket om att någon annan städar håller inte, inte heller att det är någon annans sak att felanmäla saker som gått sönder. En lapp på maskinen är förvisso bra för att informera andra hyresgäster om att nått är fel, men det hjälper inte oss som hyresvärdar.

Ring oss eller surfa in på hemsidan för felanmälan och komplettera sedan gärna (dock ej nödvändigt) upp med en lapp på den trasiga utrustningen. Vid felanmälan önskar vi få den felkod som visas i displayen på maskinen.

Hur lång är uppsägningstiden på min lägenhet?

Generellt sätt är det tre månader för en vanlig lägenhet, garage eller p-plats (en månad för dödsbo) samt nio månader för lokalkontrakt. Uppsägningen räknas alltid per månadsskifte och uppsägning skall ske skriftligt. Ny adress och telefonnummer (gärna flera) dit spekulanter kan vända sig för att bestämma tid för visning av lägenheten ska uppges. Enligt hyreslagen är man skyldig att visa sin lägenhet för intressenter.

Var anmäler man fel i lägenheten man vill ha hjälp med?

balkongwebb

Du har två val. Antingen felanmäler du via felanmälningsformuläret här på vår hemsida dygnet runt, eller så ringer du 08-36 12 57. Telefonen är bemannad måndag-fredag mellan 09.00-11.00.

Vad gör jag om jag inte fått min hyresavi i tid?

Vi har ingen skyldighet att skicka ut hyresavier utan gör det som en extra tjänst. Hyran måste betalas även om du inte fått någon avi. Kontakta Fastighetsägarna Service på 08-61 77 600 vardagar mellan 09.00-11.00 för att få en kopia skickad.

Vad händer om jag betalar hyran för sent?

Vi skickar ut ett inkassokrav (160:- i dagsläget) och om hyran då inte betalas omgående skickar vi det vidare för indrivning. Om hyran ofta betalas sent så kan man riskera sin hyresrätt och bli uppsagd.

Kan jag byta min lägenhet med någon som inte bor hos er?

nummerwebb

Ja, men du måste ansöka skriftligt om att få byta. Vi ställer samma krav på den du vill byta med, som vi ställde på dig när du blev vår hyresgäst. Du måste alltid lämna en bytesansökan som skall godkännas av oss och den andra hyresvärden. Ansökan finner du under blanketter här.

Får jag hyra ut lägenheten i andra hand?

Ja, absolut! Hyr du ut i andra hand utan att ha tillstånd riskerar du dock att bli uppsagd. Du måste alltid ansöka om att hyra ut i andrahand. Ansökan finner du under blanketter. Tänk också på att ett speciellt kontrakt måste upprättas. Vi behöver en kopia på denna för att veta vem som uppehåller sig i din bostad samt ha kontaktuppgifterna till denna, om något skulle ske som gör att vi snabbt behöver komma i kontakt med personen i fråga. Andrahandsuthyrning får aldrig vara förenad med besittningsrätt och uthyrningstiden måste vara tidsbegränsad. Du måste ha godtagbara skäl för att hyra ut i andra hand, t ex studier/arbete på annan ort eller om du vill pröva att vara sambo. För tex provboende får man hyra ut i max ett år, men för studier eller arbete på annan ort kan man få hyra ut längre. Dock krävs det vid dessa tillfällen arbetsgivarintyg alternativt intyg från skolan.

Får jag måla och tapetsera om i lägenheten?

Ja, om arbetet utförs på ett fackmannamässigt sätt. Om material och färgval skiljer sig från vad som kan anses som normalt kräver vi att du återställer lägenheten vid avflyttning eller faktureras du för återställandet. Hör gärna av dig om du är osäker. Häller ett samtal för mycket än ett för lite.

Har ni huvudnycklar till lägenheten?

Nej, vi har inga nycklar till lägenheten, om du förlorar nycklar eller låser dig ute måste du vända dig till låssmed.

Ingår el i hyran?

Nej, hushållsel och ev gas får man teckna eget abonnemang för. För alla fastigheter i Stockholm kontaktar du Fortum. För fastigheter i Solna och Sundbyberg kontaktar du Vattenfall.

Hur söker man lägenhet hos er?

Man skickar ansökningar till oss via post varpå vi kontaktar er när och om ni blir aktuella för en bostad. Våra lediga lägenheter läggs ut på denna hemsida eller handläggs av bostadsförmedlingen i Stockholm.

Kan man få P-plats hos er?

Ja, men det är inte alltid det finns någon ledig. Om så sker meddelar vi detta här.

Om man hyr en p-plats hos oss så är man berättigad att stå på den platsen man betalar för. Om någon obehörig har ockuperat platsen så får man inte ställa sig på någon annan plats eller på tex en innergård eller liknande. Leta reda på en ledig plats på gatan eller allmän betalplats och ring sedan och anmäl den felparkerade bilen till parkeringsbolaget Aimo Park. Ni ser på skyltarna vid fastigheten om ni bor i ett hus som har avtal med dessa. Deras telefonnummer är 0771-96 90 00.

Man behöver inte ha en bostad hos oss för att hyra en p-plats, men våra bostadshyresgäster har alltid förtur till lediga p-platser.

Vad gör jag med grovsopor?

Det är absolut förbjudet att slänga grovsopor i källargångar och runt sopkärl. Som hyresgäst får du åka till en Återvinningscentral och lämna in soporna själv. Via länken här hittar du närmsta ÅVC och kan läsa mer om vad som gäller.

Om jag fått skadedjur i min lägenhet, vad gör jag då?

Kontakta Anticimex på tel 08-517 633 00, eller gå in på www.anticimex.se.

Om jag störs av renoveringsarbeten i fastigheten som jag bor i, vad har jag som hyresgäst då för rättigheter?

Generella riktlinjer enligt följande:

Vid renoveringsarbeten i ditt badrum som gör att du inte kan använda det överhuvudtaget drar vi av 40 % av hyran för den tid du inte kunnat utnyttja faciliteten. Vi ordnar även med temporär lösning för toalettmöjlighet.

Vid renovering i kök gäller samma som ovan. Om renovering sker i badrum och kök samtidigt drar vi av 100 % av hyran för tid du inte kunnat använda faciliteterna.

Kommentarer är stängda.